WINE & WALK BARANJA – 13 KILOMETARA ČISTOG HEDONIZMA NA OBRONCIMA VINORODNE BARANJSKE PLANINE

written by Mario Jukić, photo by Zoran Kovač

Prvi baranjski Wine & Walk održan je 2016. godine, a protekli vikend upriličeno je i njegovo četvrto izdanje. 2018. godine ovu manifestaciju odgodila su jake oborine, a prošle godine koronavirus. S obzirom na prošlogodišnju pauzu ovogodišnje izdanje Wine & Walka s nestrpljenjem se očekivalo.

Sva mjesta su bila popunjena u rekordnom roku, mnogi su nažalost ostali „ispod crte“, ali je vrlo izgledno da će se u bliskoj budućnosti, koncem lipnja održati još jedno izdanje čime će se kompenzirati prošlogodišnja „rupa“ i zadovoljiti sve zaljubljenike u to fino baranjsko vino. Sudeći po reakcijama ljudi koji su sudjelovali ne bih se čudio da jedan dobar dio wine walkera odradi i dvije vinske šetnje u intervalu od dva tjedan. Ovogodišnje izdanje je specifično i po tome što je ruta bila kružna, a nije kao prije startala na brdskom prijevoju na cesti Kotlina – Podolje, zasada jedinoj cesti koja povezuje sjevernu i južnu stranu Banskog Brda. Koncepcija eventa je vrlo jednostavna, a ujedno i tako jedinstvena i originalna; prošetati se vinogradima i u njima kušati domicilna vina; skladan spoj hikinga i wine tastinga.

U Baranju smo se zaputili iz pravca Osijeka prešavši most na rijeci Dravi koji spaja krajnji zapadni dio Osijeka – Retfalu sa varošicom Dardom. Iako najkraći put do starta (i cilja) Wine & Walka, odnosno do nove beljske vinarije u Kamencu vodi preko etno sela Karanac mi smo odlučili za alternativni, nešto duži no zasigurno vizualno puno atraktivniji put preko beljske vinske cesta. I dok se prilazeći Karancu iz sigurnosti i monotonije ravnice Bansko Brdo može samo  promatrati, vozeći se beljskom vinskom cestom prolazite direktno po njegovim obroncima.

Prvo se vozite vrlo blagim usponima sve  do Garmiša, pa nakon savladavanja tog najvećeg uspona i dolaska do beljskog vidikovca surfate po „valovima“ Banskog Brda. Inače riječ je o cesti internog karaktera, koju je vinski gigant Belje napravio za svoje potrebe, ali osim radnika i radnih strojeva na njoj je prisutan i sve veći broj turista, izletnika, zaljubljenih parova koji šeću prirodom u romantičarskom zanosu, a u subotu, 12. lipnja vrvjela je i wine walkerima. Dobro je što je taj dio vinske ceste asfaltiran, pa se njome može uvijek proći bez obziran na vremenske prilike i neprilike, ali je dobro i to što ipak nije spojena sa glavnom cestom kod karanačke ciglane pa nije klasični prometni pravac, već alternativna ruta na koju se ide s dobrim razlogom.

Priroda se probudila, sunce je zažarilo, mjere su popustile, a predivna Baranja – taj hedonistički Eden zguran između Dunava i Drave bio je pun zbivanja. Osim Wine & Walka isti dan se održavala i noćna trail utrka, Baranjski bećarac u Topolju, etno susreti u Bilju, fišijada u Novom Bezdanu, isti dan bilo je i otvaranje kupališne sezone i noćno kupanje na bazenima u Kneževim Vinogradima, a to je samo početak sezone evenata u Baranji. Već idući tjedan se održava biciklistička utrka Baranja rural trail – BRUT čiji organizatori su bili angažirani kao volonteri na Wine & Walku brinući se o trasiranju staze i sigurnosti natjecatelja, te brojne druge manifestacije.

Prolazeći beljskom vinskom cestom do vinarije u Kamencu prošli smo i pored dvije postaje Wine & Walka; jedna se nalazila na beljskom vidikovcu, a druga kod plantaže lješnjaka i mimoišli se s mnoštvom sudionika. A kod beljske vinarije pravi hype, šušur i užurbanost. Preuzimamo pakete koji su sadržavali kartu, tabelu za degustacije, maskicu za lice, majicu, šilt kapu za zaštitu od vrućine i naravno čašu sa logom eventa, držačem i povezom oko vrata.

Budući da je tamo bio  start prva postaja je logično bila vinarija Belje – stožerna vinarija baranjskog vinogorja; baranjski i hrvatski vinski gigant. Hedonizam odmah u startu, nula kilometara „od polja do stola“. Krećemo s grupom kroz vinograde i izbijamo kod vinarije Kalazić pored čijeg štanda smo i prošli putem i nastavljamo do vidikovca gdje se stacionirala vinarija Pinkret i gdje je bila i prva gastro točka – Marko Horvat iz Duboševice ponudio je tradicionalni i univerzalni baranjski i panonski specijalitet kruha/masti/luka/paprike i šokačke delicije „s tistom“ – tijesto sa makom i orasima.

Nastavljamo dalje do punkta karanačke vinarije Szabo i tamo nas osim vina čeka i uprizorenje stare legende o Crvenoj Marti – living history na baranjski način. A da bismo došli do tamo morali smo napustiti vinograde i proći kroz mračan i kišom natopljen surduk. Sa njihove kontrolne točke pruža se i divan pogled na gigantski surduk kod Popovca u kojem je bio smješten punkt vinarije Zajec, a prije toga prošli smo i štand vinarije Kusić. Kod Zaječevih uvijek veselo; vino se toči, a sa zvučnika odzvanja glazba. Odlazimo do vinarije Hudobec smještene na samom Goldbergu – ponajboljem baranjskom vinogradarskom položaju s koje se pruža prekrasan pogled na brda u mađarskoj Baranji – Vilanjsku planinu i njen najveći vrh Aršanj. Atmosfera je već uzavrela i moramo ići dalje, jer ako ostanemo još malo nećemo se ni pomaknuti.

Kod repetitora smjestio se štand vinarije Kolar. Spuštamo se zakratko opet ka vinariji u Kamencu i skrećemo lijevo na „Turski put“ gdje se nalazio punkt vinarije Svijetli dvori, a tamo nas osim Julijane i Olivera Novačkog dočekuje i par Sulejman i Hurem – još jedna living history točka. Nastavljamo prema vinarijama Gerštmajer i Josić i opet dolazimo do Kamenca, ali ovoga puta do samoga sela i vinarije Horvat, posljednje postaje na našem putu. Osim vinske ovo je i gastro točka; chef Ivan Đukić pripremao je tortilje na baranjski način. U vinariji Horvat prava fešta; glazba ječi iz zvučnika, vino se toči, a wine walkeri pjevaju, plešu i zabavljaju se.

13 kilometara, 12 vinarija, 2 gastro točke i šest sati landranja po Banskog Brdo rezime je (prvog) ovogodišnjeg Wine & Walka. Sve one koji vole prirodu i dobra vina Baranja mami svojim čarima i nitko Vas ne može spriječiti da i sami u njima uživate mimo evenata. Uvijek možete napraviti svoj vlastiti privatni Wine & Walk. Skupite ekipicu, prošećite Banskim Brdom i svratite u obližnju vinarije. Formula je vrlo jednostavna, a jamči vrhunske hedonističke užitke i nezaboravne doživljaje koji se trajno ucrtavaju u pamćenje.